Kriget

Jag lyssnade alltid med stort intresse på min morfar som var född 1913 i Gårda  det var fattigt och svårt med mat och kläder för det var ju krig när morfar föddes det första världskriget ,och morfar var en liten pojke då som han sa .

Brödupproret var en rad demonstrationer och kravaller som utbröt i maj 1917 i Göteborg som en reaktion på svälten som rådde i skuggan av första världskriget, och regeringens hårdföra livsmedelspolitik. Den 5 maj samlades cirka 40.000 personer i en massdemonstration i Annedal, Haga, Masthugget och Landala, och till slut kallades militär från Göta artilleriregemente in för att återställa ordningen. På Olof Palmes plats i Göteborg finns skulpturen ”Genom arbete för arbete” som skildrar brödupproret i Haga 1917.Det här hittade jag på Wikipedia men jag vill ändå ha med det .Morfar växte upp blev inkallad till kriget då var det 2 världskriget stod i dörren och stampade och morfar hamnade upp i Övertorneå kallt minus grader upp 30 på natten dom fick hålla vakt vid gränsen till Finland .Kriget tog slut det var befrielse för många städer folk jublade på gator och torg .

Morfar kom hem till sitt älskade Göteborg träffade min mormor dom gifte sig fick två  barn, dom skulle ha varit tre  ett av dom dog vid födelse .

Morfar jobbade på nihlsmarks trä och jag hälsade på ganska ofta när jag var liten .Jag blev större och morfar blev äldre men jag älskade när han pratade om gammal minnen .Som morfars mamma kom på stå med handen i sockerskålen och snodde sockerbitar han skrattade gott då för hans mamma sprang och jagade honom runt hela Gårda med sopkvasten .Morfar blev ensam med sin  två döttrar och mormor gick bort 1964 synd att jag inte hann och träffade henne .Men jag vet att morfar älskade sin fru varje dag som gick .Morfar och jag gjorde många saker som tittade på fotboll och hockey och morfar sa alltid det finns bara två lag som man heja på om bor i Göteborg IFK och Frölunda .Morfar gick bort 2004 och jag saknar honom varje dag för han var en person man såg upp till .Och han levde ett rikt liv med många barnbarn …./ eva

 

gbk_a-38från bryggieretremfabriken

Det här inlägget postades i Dagbok och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

